Niemiecka
mapa z 1935 r. na której widać Nagoszewka.
Mapa była niemiecką
kopią polskiej mapy wojskowej, opracowaną wiadomo w jakich celach
============================================================================
Trasa szybkiego ruchu.
Droga
ekspresowa inaczej droga szybkiego ruchu, to droga przeznaczona do szybkiego
przemieszczania się wyłącznie pojazdów samochodowych, nieobsługująca przyległego
terenu, charakteryzująca się między innymi tym, że może mieć dwie nie mniej niż
dwupasmowe, jednokierunkowe, trwale rozdzielone pasem dzielącym jezdnie lub
jedną jezdnię dwukierunkową, jest wyposażona w MOPy (miejsce obsługi podróżnych
– wydzielony w pasie drogowym teren wyposażony w miejsca postojowe dla pojazdów
oraz urządzenia dla zaspokajania potrzeb
podróżnych) przeznaczone wyłącznie dla jej użytkowników, wjazdy i wyjazdy są
możliwe tylko na węzłach lub skrzyżowaniach. Wstępny plan przebiegu drogi
ekspresowej przewiduje na terenie naszej gminy cztery węzły typu karo w
miejscowościach: Dybki, Nagoszewo, Podborze i Prosienica. Węzły charakteryzują
się tym, że występują w nich wielopoziomowe połączenia lub przecięcia dróg
zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy. Węzeł typu
karo należy do grupy częściowo bezkolizyjnych i może występować w kilku różnych
odmianach. Najczęściej spotykane rozwiązanie to kolizyjne rondo na drodze
niższej kategorii, tj. drodze gminnej lub powiatowej). Węzeł umożliwia wygodne
włączenie się do ruchu i zjazd z drogi bez kolizyjnej, w tym przypadku jest to
droga ekspresowa ("biegnąca" górą), na drogę kolizyjną, czyli np. drogę gminną
„przebiegającą" dołem). W przyjętych przez GDDKiA wstępnych planach przewiduje
się drogę ekspresową dwujezdniową, dwupasmową. Zjazdy z drogi ekspresowej
poprowadzone mają być wzdłuż jezdni drogi ekspresowej, aby zająć jak najmniej
powierzchni gruntów. W każdej miejscowości będą przystanki autobusowe po obu
stronach drogi szybkiego ruchu. Planowane jest wydzielenie na terenie naszej
gminy dwóch miejsc obsługi podróżnych, z proponowaną lokalizacją między
Prosienicą a Podborzem oraz między Miastem Ostrów Mazowiecka a Nagoszewem.
Istniejące stacje paliw prawdopodobnie ulegną likwidacji, ale jest to sprawa
dyskusyjna i na dzień dzisiejszy nie podjęto ostatecznej decyzji. Projektanci
nie zapomnieli również o lokalnej faunie, dlatego też przewidziane są trzy
rodzaje przejść dla zwierząt, tj. małe, średnie i duże odpowiednio dla każdego
rodzaju zwierzyny. Nie wiadomo, jaką przybiorą formę czy będą to sztuczne półki
pod drogą, tunele czy też wielkowymiarowe przepusty, ale na pewno przyczynią się
do zmniejszenia kolizji zwierzyny z ruchem drogowym. W związku z tym, że
projekt, który omówiliśmy wyżej ulega licznym zmianom, prosimy Was, drodzy
Czytelnicy o uzbrojenie się w cierpliwość i oczekiwanie na szczegóły dotyczące
tej inwestycji. Zobowiązujemy się do informowania Was o szczegółach dotyczących
rozbudowy drogi krajowej nr 8 w kolejnych wydaniach Biuletynu w miarę
posiadanych przez nas informacji, co do których będziemy mieli stuprocentową
pewność.
Pobrane z biuletynu Gminy Ostrów Mazowiecka |